Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

måndag 19 februari 2018

Vilse i källorna

Jag har skrivit en lapp, en påminnelse till mig själv. På den står det “Begränsa källorna!”. 
Det är så att när jag har ett nytt ämne och ska sätta igång ett projekt rasar allt in och jag hittar kopplingar till ämnet överallt. Tänker att “det här måste ju vara med, och det här, och skulle inte det där också passa in?”. Risken att gå vilse i materialet är uppenbar. Men den där vandringen är också underbar: sånt jag aldrig tänkt på dyker upp och fångar mitt intresse och jag lär mig nya saker hela tiden.
Nu är ett annat av mina problem att jag lätt glömmer lika fort som jag lär mig, så när jag börjar skriva händer det att jag tappar bort detaljer och information. Det är det där med struktur: jag har aldrig riktigt lärt mig studieteknik. Om jag å andra sidan hade lärt mig det när jag borde ha lärt mig det så hade jag knappast drabbats av den här nyfikenheten på mognare dar, eller ens kommit på idén om att skriva faktaböcker.
Men nu är jag verkligen på gång med ett nytt projekt och det är spännande och skrämmande. Massor att läsa och titta på, lyssna på och fundera över. Men med tanke på att omfånget på den färdiga texten är mycket begränsad, så måste jag nog lyda mitt eget råd och snart sätta stopp på insamlingen av fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar