Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

lördag 5 mars 2011

Skrivtips 2

Jo, det här med att ha skrivutrustningen tillgänglig vid sängen är något man ständigt återkommer till. Sedan jag skaffade mig en iPhone har det inte varit några problem: idéer kan snabbt skrivas in och sparas, antingen i ett anteckningsprogram eller i den utmärkta appen (programmet) MailMe. I det skriver man ett meddelande som man genast mailar iväg till sig själv. Det är bra. iPhonen har också inspelningsfunktion som gör det lätt att prata in tanken man fått när man vaknat, och som ni säkert har märkt har den även en kamera vilket gör att man snabbt kan ta en bild på en inspirerande plats eller detalj.

Gott så.

Men jag märker ändå att papper och penna är det allra bästa. Nyss när jag vaknade kunde jag direkt ta tag i pennan och rafsa ner några anteckningar i blocket. Man behöver då inte vara lika vaken och säker på fingrarna, utan kan just rafsa ner. Detta ger tanken större frihet. Så lite hjärnkraft ska gå åt till själva den mekaniska aktiviteten. Det ska vara lätt.

En nackdel med att använda iPhone eller annat tekniskt hjälpmedel har för mig varit att jag slutat gå omkring med en liten skrivbok i fickan. Det ska jag börja med igen. En liten grön, tunn, bok i bakfickan och en blyertsstump i högra framfickan. Så får det bli igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar