Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

fredag 11 oktober 2019

Ett litet Blidö-PS

Glömde nämna att det inte bara är korparna som distraherar mig (men idag verkar de vara någon annanstans). Vi har också sett ett par havsörnar. Redan i lördags satt en på Hundgrundet med en fisk i ena klon. Det var tydligen väldigt provocerande för korparna och de försökte förstås komma åt bytet. Eller om de bara ville bli av med örnen. Det blev en jakt över fjärden. Två korpar följde örnen som slog ner på en annan sten och jag tror att den käkade upp fisken.
Det har varit ständiga in- och utflygningar från Fläsknäsholmen hela veckan, och ibland har de svarta fåglarna stigit upp som ett moln ovanför trädtopparna. Och en dag försökte jag filma deras snabba dyk, höjningar, snabba seglande på uppvindarna och lekar. När jag tittade på en av dessa ganska misslyckade filmer (använder tele och kameran blir inte så lätt att hålla still) såg jag att lite av det jag uppfattat som lek i själva verket var korpar som jagade bort en havsörn. 
Igår satt det två havsörnar ute på Hundgrundet. Den ena på en sten vid stranden, den andra högt upp i en tall. De satt i godan ro. Ibland kom en korp och slog sig ner intill och en stund var den ena nästan omringad av kråkor. Kråkorna satt som om de lyssnade på en saga örnen berättade, men troligtvis väntade de väl bara på att den större fågeln skulle ge sig av på jakt, kanske ta ett par skarvar, och så småningom dela med sig av resterna.

Men nu åter till arbetet. Idag renskriver jag och sorterar en del av anteckningar kring ”Ravens in Winter”. Men jag måste nog också fortsätta läsa ”The Raven” för den måste jag hinna igenom inom kort, och nästa vecka är det fullt ös med två dagars författarbesök i Kävlinge och en dags fågelskådning i Malmö med Erik Hirschfeld. Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar