Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

onsdag 9 juni 2010

Hipstamatic

Allt blir bättre och tydligare. Kvaliteten på bilder till exempel: fler pixlar och högre upplösning. Men ni som tittat lite närmare på mina bilder inser kanske också att en annan riktning också växer sig allt starkare: sämre bildkvalitet och nostalgiska brister. För så är det: fel och brister, oskärpa och repor ger bilderna själ.

Till iPhone finns en massa program, applikationer, eller appar som man säger. Många av dessa är rena kameraprogram eller bildredigeringsprogram egentligen. En heter Hipstamatic.

Hipstamatic fungerar som en kamera. Man kan välja "film" och "objektiv", ja, till och med olika sorters "blixtar" för att få olika effekter eller snarare störningar i bilderna.

Knäppt? Ja, kanske, men bristerna besjälar bilderna, skulle jag vilja säga, och det är mitt "jobb" som fotograf att utnyttja dessa brister för att få fram det jag vill säga med bilden. Det håller jag på med. Utforskar.

Som en led i detta utforskande deltar jag under några veckor i en fototävling på Hipstamatics hemsida. Jag vet egentligen inte hur det fungerar, men de har fina priser och man kan skicka in hur många bilder som helst. Och bilderna skickar man in direkt från sin mobil. Praktiskt.

Här kan du se bilderna och det kommer nya hela tiden. Mitt användarnamn där är den samma som på twitter: bengoboy. Och här är länkarna till mina bilder Sofalife och Me01

In och titta! In och rösta! In och se en massa alldeles nytagna bilder från hela världen!

1 kommentar:

  1. Om du vill se bara mina bilder så har du just nu de bilderna här till höger, under "MINA BILDER", för allt hänger ihop...

    SvaraRadera