Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

söndag 22 augusti 2010

Sista april, Funäsdalen

Den här bilden är tagen en sista april något av åren 1965-66. Mina föräldrar var inte mycket för semester. De drev i alla år en lanthandel och lämnade den inte gärna i händerna på "flickorna": de anställda biträdena, eller expediterna. Någon dag kunde det gå, men inte en hel vecka. Runt påsk och vid sista april kunde det bli en kort resa upp till fjällen.
Ledighet betydde "fjällen och fiske" för min far. Vid eller på en sjö kunde han koppla av.
Det här året hade vi hyrt en stuga i utkanten av Funäsdalen och jag minns två saker tydligt från den helgen: rädslan för häxpipor och den stora stenen som hade rullat nerför berget och rakt in i ett hus. Tror det var i hotellet. Har bilder i huvudet av ett hus som såg lite ut som ett dockskåp, för ena väggen saknades. En toalettstol hängde rakt ut i luften i ett rör.
På fotot ser mamma ut som en modell från en hantverkstidning där man kan hitta mönster till den stickade tröjan eller mössan. Min mössa, däremot, vill jag minnas var hämtad ur sortimentet på Bloms, vår affär. Morsans stövlar kompletterar bilden av modell, tycker jag.
Det syrran har på huvudet vet jag inte vad det kallas. Det var luddigt och mjukt minns jag.
Pappa syns som en spegling i bilens bakskärm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar