Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

tisdag 14 september 2010

Rullstolseländet...

Som jag skrev i förra veckan så brukar jag och min rullstolsburne vän, gå på en del evenemang tillsammans. Och nu sätter elitserien i hockey igång och då förvandlas han från Bajenfan till Djurgårdssupporter... Bajen är inte mycket att ha i hockeyrinken...
Den sjätte september släpptes biljetterna till den här säsongen och jag hängde på låset. Bara för att konstatera att biljetterna till öppningsmatchen nu på torsdag, redan var slutsålda. Jobbigt.
Men så fick jag klart för mig att det var samtliga biljetter till samtliga matcher på Johanneshov den här säsongen som var slut! Helt otroligt.
Djurgårdens IF hade bestämt sig för att prioritera de egna medlemmarna och låtit dem som ville köpa säsongskort. På så sätt rök alla rullstolsplatser innan biljetterna egentligen var släppta.
Jag kontaktade DIF:s ordförande Janne Ednertz via mail och vi hade ett litet och inte alltför hätskt utbyte där han berättade att han tagit kontakt med värden - Globe Arenas - och krävt att de skulle bygga fler platser, då efterfrågan av rullstolsplatser var större än tillgången.
Jag ringde Globen idag, men insåg snart att de inte tar på sig ansvaret för hur DIF fördelar de begränsade platserna, och jag är benägen att hålla med: DIF sparar inte ens en ynka plats för en tillrest, rullstolsburen, motståndarsupporter. Och absolut inte för spontanbesökare som jag och R.

Vad göra? Jag ringde "min" klubb Timrå IK och det visade sig att de aldrig tänkt på det här med att deras supporters i rullstol inte kunde följa med till Hovet på bortamatch. "Problemet" hade liksom inte uppstått. Men redan idag har de diskuterat saken, både internt och med värden för hemma-arenan i Timrå.

Och jag, vad har jag gjort och vad KAN jag göra? Jo, jag har skrivit till Diskrimineringsombudsmannen och berättat. Dessutom har jag skrivit till de övriga elitserieklubbarna om vad de tänker om detta, och hur de har det på sina hemma-arenor.

Det ska bli spännande att se om något händer.

Och förresten: Carolas julkonsert på Cirkus... Jag ringde dit idag och det visade sig att de inte släppt rullstolsplatserna än. De har som max fem (5!) platser för rullstolsburna, men måste avvakta för att se hur stor plats kontrollborden för ljud och ljus tar. Ju större kontrollbord, ju färre rullstolsplatser.

Cirkus är unikt, för det är en K-märkt byggnad med stora höjdskillnader och trånga passager. Men de har ett mycket fint bemötande och de är väl medvetna om problemen, så imorgon kommer någon från deras biljettförsäljning att ringa mig. Och kanske, kanske får R och jag gå och lyssna på Carola i december. R blir glad, och när han blir glad blir också jag glad.
Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar