Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

onsdag 10 oktober 2018

Ljugarn, första dygnet

Hur gick det då med strykandet första dagen?
Inget vidare, faktiskt. Jo, jag strök en hel del redan igår kväll när vi kommit hit till det redan varma huset. Medan alla andra verkade vara ute för att titta på norrskenet satt vi och slet i vårt anletes svett. Det var faktiskt så. Nästan så, i alla fall. Men jag vet inte hur mycket text jag fick bort eftersom jag jobbade på papper. Tar det så, avsnitt för avsnitt, och det är först när jag gör ändringarna i datorn som jag ser hur det verkligen har gått. Jag är inte alltför optimistisk.
För en del skrev jag till också…
Men idag högg jag tag i något helt annat: skrev fyra böcker. Hur många skrev du?
Det låter förstås mycket mer än det verkligen var, men faktum är att jag skrev en första version av fyra små böcker som så småningom ska bli läseböcker i lågstadiet. Faktaböcker min son Viktor ska illustrera. De första fyra vi gjort tillsammans ska till tryck om några veckor och de handlar om olika yrken. 
Jag tror aldrig jag arbetat så mycket med några texter, inte om man jämför med omfånget. De fyra böckerna innehåller vardera ungefär 1.200 tecken. Lite drygt en A4. (Det är ungefär hit i den här texten.)
Men det ska vara lättläst, jag ska berätta om ett ämne och det ska vara läsvärt. Hur kan man hinna med att berätta om något vettig på ett vettigt sätt med så få tecken? Jag vet inte, men det går, särskilt om man har en engagerad redaktör och en bra förläggare. Och förstås en duktig illustratör, för faktum är att en hel del text kan strykas när bilderna också får utrymme att berätta.
Så det har jag sysslat med idag. Och gjort en teckning som du kan se på Instagram – där heter jag av någon anledning @bengoboy. 

Kvällen har gått åt till rotande i gamla texter, och jag hittade en massa bra anteckningar och till och med ett synopsis till en bok som jag brinner för att skriva. Men det är ännu ett ämne som jag håller på att drunkna i. Det kanske är bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar