Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

söndag 14 oktober 2012

Att skriva någon annanstans – skrivresa


Sitter ute på "vårt" lilla torg utanför La Cultura i morgonsolen. Fåglarna och skällhundarna nere i dalen och katten Rosa är vakna. Resten av byn vilar fortfarande söndag.


Det är extremt rofyllt här. Det enda som stör är egentligen skönheten och dramatiken i det bergiga landskapet, solen och värmen man inte är van vid så här års.


Igår eftermiddag blev jag "klar" med omskrivningen av min berättelse om Ubbe – Konsten att överleva i världsrymden – och det var ett av målen med årets höstresa.

För tolfte året i rad har jag och Staffan – min Skrivflyt-vän – kommit iväg på skrivarresa. Det är första gången vi är utomlands och det har olika orsaker. Kommer till det senare.


De här resorna har med åren blivit alltmer professionellt inriktade, och trots att jag nu för tiden lägger ner alltmer tid på skrivandet i vardagen – snart nästan som en RIKTIG författare… – har jag ett stort behov av de här återkommande dagarna.

TIPS 1
Och det är mitt första tips idag: åk iväg med en vän och skriv! För oss är mycket inspirerande och vi gör det i slutet av september eller början av oktober varje år. Det blir som en start på det nya arbetsåret.

För mig räcker det med tanken på att vi snart ska iväg för att jag ska komma igång: jag går igenom mina pågående projekt med andra ögon och jag bestämmer vad jag ska fokusera på just det året.

Under resan får jag all tid jag önskar till mitt skrivande, men även tillgång till en partner att bolla tankar och idéer med och ställa frågor till. (Förutom att jag har en promenadkamrat och samtalspartner.)

Efter resan finns kraften kvar och den räcker långt in i de mörkaste månaderna.

Vi har alltid satsat på lågbudget och lånat någons sommarhus (tack alla!), lagat enkla måltider och inte ägnat oss åt några dyrare utsvävningar än möjligen ett restaurangbesök. Då har det även varit  ekonomiskt överkomligt för oss. 

Det här har fungerat i elva år, och det har också hänt att vi snott åt oss några dagar under andra årstider, med familjernas, chefernas och uppdragsgivarnas goda minne. 

Men så i år slog vi på stort, eller i alla fall större, och åkte hit till Cútar i Andalusien. Ni som följt mig vet att jag varit här tidigare – satt här och skrev en vecka i februari i år.

TIPS 2 
Det är mitt andra tips: åk till Spanien och skriv. Här på La Cultura betalar ni knappt två tusen kronor för en vecka i dubbelrum. En tusing var om ni är två, är ni tre blir det ännu billigare. Dessa priser gäller lågsäsong. Kolla prislista och annan info på La Culturas hemsida
Cútar!

Man kan flyga billigt till Malaga med Norwegian eller Ryan. Bussförbindelsen är också god. Annars kan man beställa hämtning på flygplatsen eller vid centralstationen.

Självhushållet fungerar utmärkt med ett fullt utrustat kök och Sebastians lilla butik i byn. Vill man ha goda ostar, färskt kött, delikatesser och sånt, kan man antingen köpa det när man väntar på bussen i Torre del Mar eller beställa i butiken så tar Sebastian hem det.
Vill man äta ute så finns det en enkel bar i byn och restauranger i grannbyarna Benamargosa och El Borge.


På La Cultura finns det WiFi, ett diskret, hängivet och ödmjukt värdpar som talar svenska, engelska och spanska. Rudy och Elén ställer alltid upp med hjälp, tips och råd. Båda är konstnärer och deltar bl.a. med driften av byns galleri. 

Dessutom finns lugn, ro och utrymme för skrivandet.

TIPS 3
Skrivflyt planerar en femdagarskurs här under april 2013, men om det ber jag att få återkomma. Men det är klart: är du redan intresserad får du gärna höra av dig till oss: bengterik(at)skrivflyt.se och staffan(at)skrivflyt.se

Har du idéer om att hålla en kurs i något spännande ämne kan du förlägga den till denna underbara plats i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar