Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

måndag 21 maj 2012

Helgen som gick, veckan som kommer


Som personlig assistent fick jag i helgen möjlighet att komma till Göteborg och den stora Dans- och teaterfestivalen. På två dagar såg vi sex föreställningar av väldigt skiftande slag: från minimalistisk dans till teater där all tillgänglig teknik användes.

Det var ömsom vin och ömsom vatten, kan man säga, men en sak är säker och det är att kultur i alla former är väldigt inspirerande. Inte så att jag plötsligt börjar ägna mig åt koreografi istället för att skriva. Men alla uttryck man ser, all gestaltning, ger nya idéer. 

Det här ställde till det så att jag genast började skriva på en ny liten och väldigt absurd historia. Den är för ny för att jag ska våga berätta om den, men så mycket kan jag säga som att det dyker upp ett främmande element mitt i en relativt vanlig familjs liv. Något som påverkar deras liv i grunden. 

Idén kom till som en direkt följd av hur jag upplevde språk och uttryck i en ytligt sett väldigt enkel föreställning av Gunilla Heilborn och att jag saknade något i det minimalistiska stycket "Fuktig" av Jeanette Langert. Den första mjukhumoristisk, naiv och i tonen nära en Kaurismäkifilm, den senare tyvärr trasig av intellektuella anspråk och aningen överspänd och kall. 

Annars har jag ägnat den senaste veckan åt att skriva en faktatext om ett ännu så länge hemligt ämne. Tanken är att det ska bli ännu en bok i Lätta fakta för Natur och Kultur. 

Det har gått oerhört lätt och egentligen har jag redan en "färdig" text, men nu ska jag ge mig ut på mer praktisk research: det är ett par museer som måste besökas och några människor att pumpa på information. Men, som sagt var, upplägget är klart och texten är i princip skriven. 

Och där ringde de från Danmark. Dags att korrläsa och sedan att ägna större delen av veckan åt lite enklare översättning. Hm. Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar