Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

måndag 7 maj 2012

Måndag: research och musik


Hade tänkt springa på morgonen, men var så obefogat trött att jag sov istället. Ett privilegium i mitt lyxliv. Nå. Därför kom jag inte heller igång med dagens arbete så tidigt. Men nu så…

Det har hittills idag blivit research till "Zodiak". Jag har försökt ta till mig av kritiken om det vaga sammanhanget. Läsaren vill säkert förstå mer om vad det är för personer som dyker upp i historien, och eftersom det är gudar och halvgudar blir det till att läsa på.

Ändå vill jag egentligen inte att det ska vara "verkliga" gudar, alltså enligt någon mytologi, utan jag vill att det ska vara en mix av gudomar. Men jag läser på om den grekiska mytologin för att ha en bas. Det är förstås en övergud, en gud i underjorden och så en budbärare mellan gudarna. 

Det här med research är kul och nyttigt. I sökandet kommer man ofta in på villospår som ger nya idéer och uppslag. Kanske till historien man håller på med, eller också till något man kan jobba vidare med sen.

Jag tror heller inte att man kan göra för mycket research, men eftersom jag är lat och vill komma snabbt fram till skrivandet gör jag inga onödiga utflykter. Och som jag sagt tidigare är jag inte särskilt förtjust i facklitteratur. Jag är torsk på skönlitteratur och där hittar jag också en massa uppslag och trådar att dra i.

Nå. Av det material man rotar fram under researcharbetet använder man kanske en tiondel, men jag inbillar mig ändå att att de andra nittio procenten på något vis märks i den färdiga texten. Det kanske bara är magiskt tänkande, men jag vill tro att det är så. Att det man läst och lärt sig liksom skiner igenom mellan raderna, som en klangbotten.

Jag fortsätter läsa.

Musik hittills idag: Janácek "Sinfonietta" (det stycket går som en röd tråd genom Murakamis trilogi "1Q84" och till slut var jag tvungen att köpa den. Berlioz "Symphonie Fantastique" (som används flitigt i Marianne Fredrikssons "Simon och ekarna", och då talar jag om boken för filmen har jag inte sett.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar