Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

fredag 4 maj 2012

Dags att skriva fler faktaböcker?


Idag har jag varit hos en uppdragsgivare på ett trevligt möte. Jag hjälper dem med en enkel skrivanvisning som de ska ge artikelförfattare som ska delta i en tidskrift som jag brukar hjälpa dem att sätta. Det är viktigt att det finns vettiga anvisningar när många ska skriva i ett och samma forum. Det ska ju fungera som en helhet, och då går det inte att författarna handskas olika med sina texter. Det handlar till exempel om hur man gör med förkortningar, siffror och kursiveringar. Rubriksättning och notapparat är andra saker som bör se lika ut. Sedan är det bra om bilderna som ska in är av tillräckligt god kvalitet, annars blir det merarbete för mig och alltså dyrare för beställaren. 

Jag tog en lång promenad i stan, från Sankteriksplan till Karlaplan och på vägen tittade jag in hos Natur och Kultur med "Fladdermöss"-korrekturet. Där är det alltid trevligt att hälsa på, särskilt som "Fakirer" och "Fladdermöss" är så populära, den senare är redan omtalad fast den inte kommit ut. Och nu hoppas de på fler faktaböcker av mig och Jojo Falk. Tja, det är väl bara att hitta på ett ämne och sätta igång…

Det märkliga är att jag aldrig sett mig själv som faktaboksförfattare, ändå har jag skrivit två faktaböcker. Det kanske är därför de har blivit så bra. (Jag skäms inte att säga det, men det tar emot. Lite.) Att jag skriver berättelser som innehåller fakta.

Men jag är ingen faktaläsare, jag är inte ens speciellt nyfiken på något särskilt. Jag älskar berättelser, plöjer romaner och lyssnar gärna på radiodokumentärer. Men det där med fakta har jag svårt för. 

Ändå ska jag skriva fler faktaböcker. Det ska jag. Men om vad ska jag skriva? Det är där jag är nu: måste leta upp ämnen som jag verkligen känner för, blir nyfiken på och vill veta mer om. 

Hm. Jo, jag har ett par, tre uppslag, men de är inte så lätta att omsätta i text. Inte i bild heller, kanske. Jag har i flera år tänkt att det borde finnas en bra, lättläst och vacker bok om snor. Jo, det tycker jag. Och jag är verkligen intresserad av ämnet, även om jag inte tagit reda på särskilt mycket. Var kommer det ifrån och varför finns det? Hur såg man på snor förr i tiden? Varför är det fult att peta näsan? Såna frågor har jag och det kanske kan bli en bok.

Jag har också funderingar på att skriva om snällhet. Stefan Einhorns bok "Konsten att vara snäll" är en klar utgångspunkt. Just det här med möte mellan snällhet och ärlighet gillar jag. Och hur man ska uppträda mot varandra. När jag tänker på det glider jag lätt in på ett slags uppförandekoder och jag skulle vilja skriva om det i en bok som ska heta "Så får du alltid glass – konsten att lura vuxna". 

Det är två av mina idéer, men jag behöver fler: i vilka ämnen saknas det roliga faktaböcker för nyläsare? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar