Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

onsdag 18 april 2012

Halvsjuk

Förkylningen verkar ändå ge med sig något. Jag har orkat sitta här ändå och jobbat på halvfart, kan man säga.


Zodiak har fått sig en duvning. Det är inget fett manus. Det är 60.335 tecken, så med illustrationer borde det kunna bli en bok på uppåt 100–120 sidor kanske.


Egentligen har jag bara gjort vissa småändringar, lagt till några stycken, bytt ut ord, skrivit in en hund(!) och byggt på lite intryck; det stinker till exempel mycket mer nu nere i kloakerna. Personerna kanske har fått lite mer kött på benen, men mer ska det bli. Däremot är jag tveksam till att förklara deras bakgrund och bevekelsegrunder mer. Kanske är jag feg och lat, men jag vill låta dem behålla så mycket som möjligt av mystik. Läsaren kommer säkert att undra varför dessa fyra personer faktiskt kan leva vidare när alla andra i hela världen stelnat till eftersom tiden stannat. Och varför kan råttorna leva?


(Och precis där fick jag en idé till en sak som Pelle - senare mer känd som Zodiak - ser genom fönstret, en sak som verkligen får honom att fatta vad som hänt. Det är bra att skriva om det man skriver, ibland.)


Nu sitter jag här med ett nyutskrivet manus och ska fortsätta jobba på papper. Förhoppningsvis blir det den sista bearbetningen innan jag kan skicka iväg det igen ganska snart. Men till vem? Ja, det är frågan. Kanske jag borde satsa på ebok ändå, på eget förlag… Det tål att tänkas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar