Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

måndag 30 april 2012

Dags för korrläsning!


Idag har jag ett angenämt uppdrag: jag ska korrekturläsa den nya boken "Fladdermöss" som kommer i slutet av juli. Den blir så himla fin, och det beror inte på att jag fått till texten så bra och att den är fullspäckad med fakta om fladdermöss, nej det beror till en mycket stor del på Jojo Falks fantastiska bilder. Igen. Det var ju Jojo som illustrerade "Fakirer" och även Malin Liljas "Mumier". Alla de här tre böckerna kommer också ut på förlaget Klematis i Danmark, som jag berättat förut. 



Det här med korrläsning är en klurig grej. Det är svårt att läsa sina egna texter och hitta felen. För visst fan finns de där. Och ju "glesare" text desto mer pinsamt om det finns fel kvar när boken går i tryck.

När det gällde "Vega i vågorna" var jag extremt noga. Jag läste den en 5-6 gånger och en gång bakifrån, ord för ord. 

Trots att jag har många års erfarenhet som korrekturläsare är det ändå speciellt med bilderböcker, böcker för nyläsare och, förstås, egna böcker. 

När jag regelbundet jobbade som korrläsare hittade jag många märkliga fel (och missade säkert också en del…). I en bok såg jag ett ord som skulle vara "framgent" men tokigt nog hade blivit "fragment", i en annan visade det sig att en dörr öppnades åt fel håll (den boken fick sedermera ett fint litterärt pris, efter ändringen), i ett manus drabbades huvudpersonen av "väderspänningar" i huvudet på grund av värmen och i ett annat fall användes ordet "residens" genomgående om en person. 

Korrläsning är faktiskt kul, när man läser andras texter. Men när det gäller det egna materialet som ska tryckas, känns det mest bara nervöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar