Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

söndag 22 april 2012

Vega i vågorna


Man vänjer sig aldrig – man blir lika glad varje gång. Tack och lov. I fredags kom en kartong med min åttonde bok, min första bilderbok. Den heter "Vega i vågorna" (Opal) och den har jag gjort tillsammans med den otroligt duktiga illustratören Sara Gimbergsson. 


Den vänder sig till de allra minsta och är ett litet äventyr med klassiska sagoingredienser och ett par läskigheter. 

Jag lärde mig massor när jag skrev historien om Vega. Första versionen var väldigt lång och ordrik och Sara tyckte om den, men sa att jag fick stryka ner texten väldigt mycket. Det var jag medveten om, och strykandet av text har fortsatt ända in i det sista, tills det blivit mer som en dikt. Och det har skett i takt med att jag fått se Saras bilder och hur de täckt in historien så fint. Det är ju ingen mening att säga allt två gånger: både i text och bild. I en bra bilderbok ska texten var välskriven och kort och komplettera bilderna där det behövs.

Min första bilderbok. Härligt. Och det blir absolut inte den sista, för nästa höst kommer Sara och jag tillbaka med en bilderbok för lite större barn. Mer om den en annan gång. 

PS: Vega i vågorna kommer "på riktigt" den 7:e maj, och den 12:e maj kl. 14.00 läser jag ur boken på barnbokhandeln Bokspindeln, Odengatan 84 i Stockholm. Då finns även Sara på plats och visar originalbilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar