Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

fredag 29 maj 2015

Arbetsro. Dag 28.

Och så blev det fredag i Andalusien också. Vaknade i hyfsad tid efter god sömn. Det blev rekordsent igår kväll eftersom jag hade svårt att släppa arbetet med det korta ungdomsboksmanuset. Efter tre genomgångar hade jag fått ner texten till under 40.000 tecken, och jag var väldigt nöjd när jag kröp till kojs.
Idag skrev jag ut texten och gick igenom den igen. La till, tog bort och kände att berättelsen till och med vunnit på att bantas ner. Men så är det väl för det mesta. Man tar bort blindskär och bihang som inte hör dit, och historien koncentreras.
När alla ändringar väl var införda putsade jag till manuset så att det såg presentabelt ut och fick iväg det till förlag. Snabbt svar: vi läser, men återkommer tidigast om åtta veckor. Det låter mer än rimligt: vi har ju en sommar framför oss.
Utsikt från dagens arbetsplats.
Dagens arbetsplats.
Tog en sen lunch och pysslade en del i trädgården. Var tvungen att skörda ett blomkålshuvud, som jag hoppas håller sig fräscht så att Rudy och Helen kan käka upp det när de kommer hem till veckan. Tror inte att det är några problem.
Fick binda upp en tomatkvist och när jag plockade björnbär kom jag på att det väl fanns en buske utanför muren också... Den var full med mogna bär, och när jag väl var där såg jag att en vinranka fallit och behövde knytas upp. Man får jobba hårt när man odlar både det ena och det andra. Måste plocka lök i helgen och rensa lite innan herrskapet kommer hem.
Frysta bär.
Sedan tog jag itu med det stora projektet, och det har arbetsnamnet "Flykt". Vet inte om det någonsin kommer att bli något, men det är ett intressant upplägg och spännande konflikter. Och som vanligt när ett projekt blivit liggande så tar det tid att komma in. När jag väl plockade fram det insåg jag att det funnits i mina tankar hela tiden. Jo, jag hade gått igenom en del anteckningar i förra veckan, renskrivit dem och lagt dem på hög. Men enda sättet att komma in i arbetet var att börja från början, trots att jag redan skrivit ungefär 40 sidor. Jag måste känna att formen funkar också. 
Det känns bra, och jag undrar om jag inte kommer att sitta till frampå småtimmarna med det här ikväll. Tror att det blir så. 
Några fler bilder från dagen.
När jag jobbade som bäst var bagarn här med nybakade surdegsbröd. Jo, jag hade hängt ut pengar.
Rosa och jag i trappan.
Åt ena hållet en fantastisk molnformation i solnedgången.
 
Åt andra hållet månen ovanför La Cultura.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar