Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

fredag 22 maj 2015

Rosa på äventyr. Dag 21.

I morse var det höga jamanden utanför rummet där jag satt mig ner för att arbeta. Jag misstänkte ganska snart vad som hade hänt, för det har hänt förut. Rosa hade tagit sig upp på grannhusets tak och därifrån kommer hon inte ner, själv. Jag har ingen aning om hur länge hon hade varit där, men jag hade sovit länge, duschat, rakat mig och ätit frukost, och åtminstone under frukosten borde jag ha hört henne.
Jag fick knacka på hos Rafael. Hans fru gick strax upp i köket och släppte in Rosa där, och sedan kom hon ner med henne till mig. 
Skönt att hon kom ner, så att jag kunde koncentrera mig på arbetet – för det gick ju inte när den där stackaren gick omkring och jamade på taket. 
Idag gick jag vidare med redigerandet och det har gått bra. Gick in i andra delen och nu börjar det verkligen bli jobbigt för huvudpersonen. 
Fortsatte läsa "Självporträtt" av Édouard Levé och i den kan det låta så här: "Jag har sett solen och månen. Jag har sett stjärnor, kometer, en solförmörkelse. Jag har sett Vintergatan. Jag är inte tio år längre. Jag har aldrig trott på snömannen. Jag har undrar om det finns Satansskändare, och om det är en synd att skända honom, ur hans synvinkel men lika väl ur Guds. Monster intresserar mig. När jag läser "Pinkod OK", hör jag "Pinochet". Ensamheten gör mig uthållig." Och så där fortsätter det. En uppräkning av upplevelser, erfarenheter, frågor och påståenden. Mycket underhållande och fullt av starka meningar. Inspirerande.
 
Gick en sväng idag. Det var svala vindar, men jag hittade ett ställe med lä där jag kunde sitta och läsa en stund.
När jag kom hem fortsatte arbetet med "Svartkvisslan" och nu börjar det kännas som att det kanske kan bli en historia ändå, men samtidigt börjar den bli lite för konkret. Vill att den ska vara drömsk och abstrakt. I alla fall längre fram, den sista tredjedelen. 
Får se hur det går med det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar