Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

tisdag 19 maj 2015

Varmare igen och en lång arbetsdag. Artonde dagen

Moln! över Comares
Den här dagen såg lite ut som den igår. Men jag vaknade tidigare och gick till affärn en sväng innan jag satte mig vid arbetet. Idag kom jag ett tjugotal sidor framåt. Alltså några sidor för mycket. Sedan gick jag igenom en del andra projekt jag håller på med och placerade ut dem på arbetsbordet så att jag ska kunna växla som jag vill mellan dem.
I huvudändan ligger förstås "En annan Charlie" som jag betar av, bit för bit, och redigerar. Sedan är det två andra romanarbeten, "Flykt" som jag skrivt om tidigare, och så den lilla historien "Svartkvisslan" som jag inte vet vad det ska bli av. Kanske blir det en vuxennovell, eller en ungdomsroman. Eller kanske en vuxenroman, så småningom. Det är en rimmad bilderbokshistoria utan titel och ett par olika faktaboksprojekt. 
Det här med faktaböcker ja: jag har skrivit förut att jag någon gång ska berätta hur jag gör när jag arbetar fram dem.
Ja, det tog fem böcker innan jag insåg att jag faktiskt har något slags metod. Intressant att komma på sånt, och lite oväntat, när det handlar om mig: jag trodde att jag var oförmögen sånt – att ha metoder. 
1. Ämnet först, förstås. Det ska vara nåt jag själv är intresserad av och helst inte vet något om. Det är inte så svårt för jag vet nästan ingenting om allt. Det får gärna vara lite äckligt eller läskigt, och alltid roligt. Men det måste finnas en personlig ingång i ämnet för mig, nåt att utgå ifrån och rama in "historien" med. 
2. Sedan skriver jag ner ord med ämnet i. Alltså när jag höll på med Snor-boken skrev jag ner "snorfana" "snorgärs" "snorbroms" "snorkuse" osv. helt utan ordning. 
3. Efter att jag börjat med den listan, skriver jag också ner en massa saker jag tror att jag vet om ämnet och annat som jag vill ha reda på. Rätt snart fattar jag att det jag trodde att jag visste för det mesta är fel. Eftersom jag skriver berättande faktaböcker så kan jag sedan använda både det som var fel och det som är rätt. 
4. Researcharbetet är kul! Mina böcker ska vara breda, inte djupa, så därför letar jag fakta i alla möjliga och omöjliga vinklar och vrår. Jag vill involvera till exempel biologi, historia, folktro, språk och annat i arbetet. Det ska vara skitkul att läsa, men alla fakta ska förstås vara helt korrekta. 
5. När jag söker fakta vill jag gärna också hitta det där oväntade, som ger mig den där viktiga "det-var-som-tusan-det-hade-man-aldrig-kunnat-tro-upplevelsen.
6. Med alla fakta på plats börjar jag skriva, och då sätter jag igång ifrån min personliga ingång och sedan rullar det bara på med mina dumma frågor och alla kloka svar.
7. För det mesta brukar jag ha skrivit igenom allt när jag inser att det är på tok för mycket text. Målet är att jag ska hamna någonstans mellan 10.000 och 12.000 tecken, helst så nära tiotusen som möjligt. Så det blir till att stryka ner, och då ryker mycket som inte är kul, eller som hamnar lite vid sidan av, och så kortar jag ner texten i nästan varenda mening. Det här är jätteroligt arbete! Och jag är bra på det. 
8. Sedan skickar jag in manuset till min redaktör Malin som svarar att jag är ett geni. Och när hon läst en gång till säger hon att jag är ett geni. Sedan diskuterar vi små korrigeringar, kanske, nån strykning och något ord som behöver bytas ut. 
Så brukar det vara när jag skriver faktaböcker. Sen ska ju Jojo göra bilderna och det är då det roligaste börjar, men det är en annan historia. 

2 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om hur du gör! Det verkar fint där du är! Har själv hållit till i en by som Los Romanes några gånger. Välkommen till min blogg på kristinasjogren.com där jag skriver om allt möjligt: nakenbad, kräftfiske, hundpromenader mm.

    SvaraRadera
  2. Men hej där! Tack, det är väldigt fint här. Var ligger Los Romanes? Jag ska titta in på din blogg, så vi ses där!

    SvaraRadera