Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

söndag 17 maj 2015

På tur. Femtonde och sextonde dagen.

Då är jag halvvägs. Det är "bara" sexton dagar kvar.
Igår gick vi upp till busshållplatsen för att åka till Torre del Mar och sedan vidare till Malaga, där vi hade bokat en hotellnatt. Det var en dimmig morgon, men innan bussen skulle komma så hade molnen ändå nästan lämnat Comares där uppe på berget.
Men när klockan var 9.00 och bussen skulle gå, så gick också bussen, men inte från vår hållplats utan nerifrån parkeringen och iväg, bort, utan oss. Vi tänkte att det kanske skulle komma en buss från El Borge och förbi och hämta upp oss. Men icke.
Det blev till att gå hem, plocka fram visitkortet vi fick av taxichauffören Antoni, som vi åkte hem från Velez Malaga med i måndags, ringa hans nummer och improvisera. Det gick tydligen bra, för en timme senare dök han upp och så åkte vi hela vägen till Malaga med honom. Det blev ju aningen dyrare än att åka buss... och det borde bussbolaget här få betala. 
Nå. Det är ingen idé att låta såna dumheter förstöra en dag. Istället gav vi oss ut i staden och som vanligt börjar jag fota fasader. Jag är helt betagen av alla burspråk och franska balkonger. 
Det blev tapas och cerveza till lunch, ett besök på moderna museet, innan vi tog en tupplur på hotellet.
Foto: Kicki
På kvällen blev det nya turer i stan och god middag med grillad fisk – dorada för mig och lubina för Kicki – mycket godare än den där fisken jag tillagade här hemma första veckan. Absolut. 
Idag åkte frun hem till Sverige och jag drog hem till Cútar för att sköta om hus och katt. Rosa blev glad när jag kom. 
Plasthusses tofflor får lite kärlek.
På bussen hem hann jag med att läsa lite och jag måste säga att boken "Bartleby & CO" av Enrique Vila-Matas liksom bara växer, trots att den handlar om författare eller författare in spe som av olika skäl inte skriver. Det finns många sätt att inte skriva. Det finns många skäl att låta bli att skriva. Ett citat från Oscar Wilde till exempel: "För Platon och Aristoteles var fullständig sysslolöshet den ädlaste formen av energi." 
Trots detta har jag tänkt och skrivit lite ändå idag. Det är ett par faktaboksidéer som börjat puttra igång. Men ingen av dem handlar om burspråk...
Imorgon börjar genomgången av "En annan Charlie" – är det sista vändan?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar