Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

tisdag 5 maj 2015

Atjoo! Dag fyra

Pollenallergin hade jag verkligen tänkt lämna hemma. Det var planen, men idag kom den ikapp mig. Tror att det var vinden i natt och i morse som blåste runt all skit i luften. Snoret rinner (ja, nu vet jag att det kan bli upp till fyra liter på en dag när man är förkyld eller allergisk, lätt, säkert mer...) och näsan kittlar. Många nysattacker har det blivit idag.
Men också en skön morgonpromenad bort mot Benamargosa för att se på vallmon och vår vackra by på håll.



Det var en sval morgon och en mulen förmiddag, men jag satt ute och funderade på saker som gjorde mig livrädd när jag var liten. Vet inte varför jag gjorde det, men jag tror att jag börjar famla efter fler minnen att göra bilderböcker av. Och det i sin tur berodde nog på att jag fick ett mail från Nour el Refai. Jomen jag hade skrivit till henne (via en agent) för att berätta hur glad jag var att hon läser in "Råttornas själar", och hon svarade att hon "tycker mycket mycket om boken" och vill ha ett signerat exemplar. Därför tror jag att tankarna på förmiddagen kretsade mycket kring barndomen. 
Det finns några såna där scener och drömmar som sticker ut bland en massa annars rätt suddiga minnen. Som när jag drömde att mamma blivit utbytt mot en häxa som såg exakt ut som mamma, med skillnaden att hon var tandlös. Allt som fick liv i mörkret om natten och rädslan för djupa vatten. 
Jag antecknar, kluddar ner situationer och tankar utan inbördes ordning, och kanske en dag så hänger det ihop.
Rudy visade mig det tålmodiga hantverket att skala pinjenötter, och efter en stund började jag hitta fram till konsten att knäcka skalen så försiktigt att nötterna inte krossas. Där har jag att göra ett tag. 


Helen och Rudy ja: nu är de på väg att lägga sig där uppe. Taxin hämtar dem 03.45 för att ta dem till flyget i Malaga. Sen – svisch! – via Oslo, så är de snart i Kalifornien. Många är de saker vi sett över och gått igenom idag. Jag kommer att vara förvirrad de första dagarna... "hur sa de nu... vattna varannan dag, eller när det behövs... växtnäring? Bladlössen, ja! Spruta så inte myrorna blir för många. Rafael skulle fixa med vindruvorna, när var det? Torsdag? Och då ska jag ta bort alla textilier så att de inte skadas. Och hålla poolen ren. Ge Rosa mat och vatten. Och sopa av utanför. Kanske rycka lite ogräs. Och inga kycklingben eller kött i komposten! När kommer fiskbilen nästa gång? Torsdag? Hur var det nu med surdegsbrödet? Det levereras på lördag kväll? 2,40 €? Hänga på dörren?"
Allt kommer säkert att bli bra. Och jag vet ju att jag kan nå dem när som helst. Sån är världen idag. 
Och jag ska inte glömma bort att njuta av tillvaron och arbetsron. 
Bara den här allergin ger sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar