Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

måndag 18 maj 2015

Dag 17. Full fart framåt!

Och så blev det måndag, namnsdag och arbetsdag. Vädret verkade känna på sig att jag behövde lite svalka – det har faktiskt inte varit riktigt klokt den senaste veckan – för att kunna arbeta och skickade upp lite moln på himlen och svala vindar.
Det här var ju dagen D, liksom, när det gäller den sista(?) genomgången av "En annan Charlie", och jag satte igång utan pardon och frukost i morse.


Första passet stannade på 16,5 sidor och varje sida tog i snitt tio minuter. Fortsätter jag i det tempot kommer det här arbetet att ta 27 timmar och 40 minuter. Det låter rimligt att göra med fullt fokus under tio dagar. Men nu lutar jag åt att ta ett kortare kvällspass också. 
Häromdagen samlade jag ihop allt material jag har i datorn när det gäller ungdomsboksprojektet "Flykt" och la ihop det i en wordfil för utskrift. Drygt 60 sidor och till det kommer anteckningar från två skrivböcker som jag ska få in på rätt ställen i manusskissen, eller vad man ska kalla det. Har inte fastnat för berättarperspektiv än, eller om det ska växla mellan de två huvudpersonerna. Jag tror att jag vill komma in ordentligt i huvudena på dem, men för den skull behöver man ju inte överge tredjepersonsberättandet. Eller så kan man göra det, ibland, med tankeavsnitt. 
Som en del i researchen för det här manuset har jag tagit kontakt med en ung tjej som naturligtvis vet mer om ungdomsvärlden och kan berätta för mig om vad som är aktuellt i livet när man är 15 år och bor på landet, som Nathalin i min historia. Till henne har jag skrivit idag och svarat på ett långt och mycket innehållsrikt mail hon skrev till mig för två månader sedan...
På förmiddagen dök Rafael upp och ville ta en titt på hur det går för vindruvorna som han besprutade förra helgen. Det var bra, sa han, och så förstod jag att han skulle återkomma om fem dagar och spruta mer. 
Nu ska jag skriva ut anteckningar jag gjort till det som kanske blir min nästa faktabok i serien. Sedan ska jag se över anteckningarna till en helt annan faktabok. En utanför serien. Det känns som jag är på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar