Hej, goddag, hallå!

... .. . .. ...

lördag 30 maj 2015

Städa, städa. Den tjugonionde dagen.

Livet är fullt av överraskningar. Idag överraskade det mig med ett gammalt manus som jag faktiskt satt här och jobbade med en vecka för några år sedan – en annan och kallare månad. Det handlar om storyn "Hur jag blev Zodiak och räddade världen", även den en refuserad historia som hamnat i arkivet. Men idag kanske jag knäckte några idéer som kan föra den i hamn.
Det var faktiskt så att jag diskuterade berättelsen med Yukiko Duke av alla människor, under en förlagsmiddag och hon hade ganska bestämda åsikter och tankar om logiken som jag tog till mig, verkar det som. Visste inte att det var så, men, men...
Jag skrev om de första två kapitlen efter att jag suttit ett par timmar och försökt tänka om den till en bilderbok. Det ska inte bli bilderbok, det är alltför mycket otäcka saker och diffusa religiösa kopplingar för att det ska funka. Nu ska det bli mindre diffust, tänkte jag, och mer raka puckar, liksom.
Det blir antagligen något för min vanliga målgrupp, tror jag, eller om det möjligen kan bli 9–12, vilket vore kanon. Bokslukarna! Historien kan hålla för det, och då kommer det mer an på språket.
Men det var vad jag gjorde i eftermiddags det. Under förmiddagen städade jag. Så hårt gick jag loss att dammsugaren la ner verksamheten och jag fick andningsproblem: katthår som yr i luften är inte det bästa. Atjo, prosit, host-host-host, snörvel.
Nu är de stora rummen fina, och även baksidan, alltså ytorna i trädgården. Soprent, skulle man kunna säga. Poolen också, förresten.
Ikväll har jag skrivit ner en dialog som flimrade fram i huvudet. Det gjorde att jag utan att ha tänkt det, hamnade i "det stora projektet" – "Flykt" – igen, ungdomsromanen. Läskig historia. Den fortsätter jag på imorgon.
Härliga moln över Sierra Tiede.
I eftermiddags var det åska i luften. Hörde muller. Såg ljuset från blixtar i molnen ovanför Comares.
De tornade upp sig, molnen, men tornseglarna seglade på.
Men det blev inte värre än så. Molnen försvann och kvällen blev så där äckligt fin igen. 
Taget över grannens trädgård som ligger liksom en våning längre ner.
 
Dagens Rosa. 
Ett genomlyst vinblad. 







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar